رفتن به محتوای اصلی
x

گزینش از نظر مقام معظم رهبری

گزینش از منظر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالي):

* در تشخیص­ها، در گزینش اشخاص و در گزينش مسئولان، بايد خدا را در نظر بگيريد، گزينش بايد گزينش هوشمندانه، عالمانه و دقيق باشد.

* افراط و تفریط در کار نباشد، نه آنچنان سهل­انگاری که بافت دستگاه­هاي مهم و حساس به­كلي جهت­گيري­هايش را رها كند و نه آنچنان سخت­گيري­هاي نادرست و تفريط كه به اندك بهانه­اي افراد را پشت در بگذاريم.

* در گزینش افراد ملاحظه کنید، کساني باشند كه اين خصوصيات را رعايت كنند، هم جهات اسلامي هم جهات انقلابي، هم جهات ارزشي تا كار واقعاً چنان كه بايد و شايد پيش برود. به مديران توصيه مي­كنم كه به گزينش به چشم رقيب و مانع نگاه نكنند به چشم بازو، وسيله كار، چشم بيننده و گوش شنونده در پيدا كردن آدم­هاي كارآمد نگاه كنند، مدير بايد وجود گزينش را يك فوز عظيم بداند.

* آن روزگاری که افراد به خاطر برخی از ملاحظات فکري و سليقه­اي و عاطفي، نيروهاي خودشان را استخدام مي­كردند، گذشته است. امروز، روزي است كه همه بايستي از سلايق و انگيزه­هاي شخصي عبور كنند و هرچه را هم كه در گذشته بوده، پشت سرشان بريزند و از آن عبور كنند و ان­شاء­الله زمينه يك همكاري عمومي را فراهم سازند.

* هم رد کردن آن صالح، هم پذیرفتن آدم ناصالح، هر دو بد و هر دو خلاف است.

* توجه کنید که گزینش را يك وسيله­اي براي طرد، دور ريختن عناصر، مانع گذاشتن سر راه آدم­هاي حسابي كه مي­خواهند بيايند كار كنند، قرار ندهيد. سعي كنيد گزينش را پالايش نيروهاي انساني و زبده­گزيني قرار دهيد.

* در گزینش، سختگیري‌هاي بيجا، مانع‌تراشي‌هاي بيجا، اشکال دارد.

* در سطوح بالا، آن نیروی مؤمن و با اخلاص را جستجو کنيد.

* در بین کسانیکه توانايي كار را دارند، دنبال عنصر تقوي و تعهّد و اخلاص بگرديد و او را در رأس كار بگذاريد.

* گزینش کار بسیار مهمي است، گزينش مثل صراط است همان صراطي که شنيده‌ايد اينجاست، آنكه از مو باريك‌تر و از شمشير تيزتر و هر طرفش هم بيفتي جهنم است ـ همينجاست.

* معتقدیم که گزینش براي دستگاه‌هاي دولتي و نهادها و همه دستگاه‌هاي عامل که از نيروي انساني استفاده مي‌كنند. مثل آب خوردن، لازم و واجب است.

* گزینش‌ها تقویت بشوند، منتها تقويت گزينش‌ها از دو نظر است، هم تقويت موضع اداري و سياسي و هم تقويت باطن انساني و عارفانه و دقّت و توجه لازم.

* یک چنین کاري است گزينش كه هم هدفش خيلي بالاست و هم وسيله‌ها اينقدر حساس هستند. بايد دقيق باشيد.